Rubriky
připravujeme

Jak dostat svůj projekt přes moře investičních příležitostí?

Dnes již nikdo nepochybuje o tom, že COVID-19 změní svět tak, jak ho známe a právě změna je to, co musí udělat spoustu lidí i firem, aby mohli dále nejen přežít, ale prosperovat.Napsal jsem proto několik tipů na co je dobré se podívat v případě toho, že se koronavirus dotýká vašeho podnikání.

1. Opravdu je krize

Uvědomění si toho, že je krize je nejdůležitější ze všeho. Možná na vás nedopadá přímo, ale určitě bude dopadat na vaše partnery, klienty, dodavatele, subdodavatele atd. Kde jsem závislý? Jak dlouho vydržím? Co mohu nyní udělat proto, abych se adaptoval? Posílit, transformovat, pozastavit výrobu/služby? Potom, co si sami odpovíte na otázky, jak vás to ovlivní, zkuste si je položit i ve vztahu k vašim partnerům a jejich partnerům a ideálně zvedněte telefon a zavolejte jim, jak to prožívají a jaké opatření již udělali a chtějí udělat.

2. Nepanikařte

Stres nepomůže vašemu racionálnímu rozhodování. Navíc se může přenést do vaší rodiny doma i v práci. Právě nyní je úžasná příležitost na to, zastavit se a přemýšlet nad vším velmi důsledně. Jděte do lesa nebo na vaše oblíbené místo a stravte tam chvíli sám/a. Berte v potaz to, že celosvětová ekonomika funguje na tom, že všichni fungujeme racionálně. Ale momentálně to tak není. Pod emocemi se každý z nás chová jinak. Předvídejte, že i tak se bude chovat nyní celý svět.

3. Přijměte odpovědnost a konejte

Vy a popřípadě váš tým musíte být ti, kteří udáte, kterým směrem se máte pohnout. Zjistěte si všechny dostupná data, vyhledejte protichůdné názory. Nedělat nic je to nejhorší, co nyní můžete udělat. Včasná opatření vám pomohou získat náskok. Pokud neuděláte žádná rozhodnutí nebo s vašim rozhodnutím budete čekat na osud a na to, co vám vláda řekne večer v prohlášení, je to špatně. Sbírejte tyhle informace, ale hlavně konejte.

4. Transformujte

Jak komunikujete – Vyjádřete se k tomu, co se u vás děje, nemlžte. Komunikujte se zaměstnanci, partnery i klienty. Nezapomeňte i na svou rodinu a nejbližší, kteří mohou mít o vás nebo o sebe starosti. Vyjádřete se k situaci, ať už se vás více či méně týká a dejte vědět lidem na čem u vás jsou, protože nevědět na čem člověk je je to nejhorší.

Jak vyrábíte a jak dodáváte službu zákazníkům – Zamyslete se nad tím, jak moc jste závislí, co vám vydělává nyní nejvíce peněz. Jak službu dodáváte, nešla by automatizovat, nebo dodat online? Jak velké mám skladové zásoby apod.

Jak prodáváte – Co nyní řeší Váš zákazník a co ho pálí? Změnilo se to nebo je to stále stejné?

Vaší ekonomiku – Volejte do banky, zajistěte si před schválení provozního úvěru – kdyby náhodou, dokud jste ještě financovatelní, držte část peněz v hotovosti, kdyby bylo potřeba něco zaplatit ihned (například výdaje pro zaměstnance). Využijte možností od státu, sledujte informace od Hospodářských komor, které kopou za podporu podnikatelů a zjistěte, jaké jsou možnosti pro vás

Vše další, co vás napadá – Koho potřebujete k tomu, aby jste dál fungovali? Kdo vás a vaše lidi živí? Co už vás nebaví dělat a nepřináší vám zisk? Nebojte se využít Paretova pravidla – 20% činností přináší 80% výsledku – a zaměřte se primárně na ně.

Bohužel tento článek nemůže poradit všem, co mají přesně dělat. Rady musíte získat sami stejně tak, jako učinit rozhodnutí.

Hlavně je důležité neztrácet hlavu. Berte to jako výzvu k transformaci a jako obrovskou příležitost pro růst. Každá krize v důsledku a s odstupem času vždy posílí již silné, připravené a schopné konat.

Dobrý zdroj informací pro vás může být:

https://www.caim.cz/ak…/krizove-rizeni-podniku-a-koronavirushttps://www.komora.cz/koronavirus