BLOG, ČLÁNKY A NÁVODY.

7 rad co (ne)říkat investorům, když chcete peníze pro svoji firmu/projekt

Pokud se chystáte prezentovat nějaký projekt, není od věci se trochu připravit. V tomto článku jsem se rozhodl sdílet s vámi své mnohaleté zkušenosti prostřednictvím sedmi stručných rad na co se zaměřit, či naopak čemu se vyhnout.

Už jsem zažil spoustu prezentací a skvělých projektů, ale to, co dělilo ty opravdu skvělé od „těch“ skvělých, byl primárně způsob, jak nositelé těchto nápadů přemýšleli. Pojďme se spolu nyní podívat na některé z chyb, ke kterým při prezentacích dochází, a vysvětlit si, co lze posunout a udělat lépe.

1) Nezavalte investora informacemi

Asi je to ostré, ale v prvotní fázi mi je úplně jedno, že to stejné co vy, dělal už Váš pradědeček, že vaše společnost vznikla v Brně, a je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městský soudem v Brně pod sp. zn. oddílu B, vložky 99999, ve spisu Ž, i kdy jste dostali diplom z plavání a dějepisné olympiády.

Pokud máte připravené materiály nerozdávejte je hned, ztratíte pozornost posluchačů. Každý z nich bude hledat to, co chce vidět ve Vašich materiálech, nedej bože, že to tam ještě nenajde.

Vystihněte jednou větou: co je to, co děláte, proč to děláte, jak to děláte, a co chcete – jsou to jen peníze nebo něco jiného?

 

2) V čem jste výjimeční?

To chceme vědět!

Hlavně neříkejte, že budete v něčem levnější. Investora nezajímá pouze to, co dobrého uděláte pro svět, jak bude váš produkt dostupnější lidem, k tomu slouží charita nebo filantropie.

Pokud jdete vyjednávat investici do Vaší firmy – investory prvořadě zajímá její návratnost, dále vaše výjimečnost na trhu je naprosto klíčová. V čem jste jiní? Co děláte jinak?

Pak je důležitá etika! Jaký má váš projekt dopad na okolí? Koho máte v týmu?

Můžete při prezentaci donést prototyp/maketu/vizualizaci? Nezapomeňte, že ne každý je auditivní typ, nestačí mu jen poslouchat. Ukažte mu to nebo mu dejte maketu s kterou si může hrát.

 

3) Zpětná vazba není osobní

Jako obchodník vím, jak těžké je, když jdete někomu ukázat to co milujete a on Vám do toho „reje“.

Investoři tohle dělají často záměrně! Zde je váš prostor vzít si zpětnou vazbu: co můžete prezentovat jinak? na co můžete příště myslet?

Pokud něco nevíte, je dobré poděkovat za dotaz a přislíbit odpověď do příště, nebo se naopak zeptat investora, jak by situaci řešil on.

Nezapomeňte, že i Vy si vybíráte, koho si do Vašeho byznysu pustíte, a tento člověk by Vám neměl dát jenom peníze.

 

4) Peníze až na prvním místě – jak s nimi?

Mějte přesnou představu o tom, kolik peněz potřebujete, za jak dlouho se investorovi vrátí, a s jakým ziskem pro firmu počítáte. Také nás, investory, zajímá průběžné cashflow.

Kolik peněz, kdy, bude na účtu společnosti, do které investuji? Za co konkrétně je vydám?

Nespokojíme se s odpovědí „do marketingu“, potřebujeme vědět do jaké konkrétní formy marketingu a proč chcete investovat! Například, proč chcete dát víc peněz do rádia než facebooku? Nevadí, když firma bude nějakou dobu ve ztrátě, s tím investoři počítají.

Kdy, ale přijde ten breakpoint a s ním první příjmové peníze na účet? Kdy a proč se stanete to, že budete vydělávat?

 

5) Prezentujte své slabé stránky a konkurenci

Pokud někdo odprezentuje to, že nemá žádné slabé stránky a žádnou přímou nebo nepřímou konkurenci, je mi jasné, že to je člověk, který není schopen sebereflexe a do takového investovat nebudu. Přirozené sebevědomí má být spojené s pokorou. Zažil jsem prezentace, kdy mi přišlo, že ten, kdo nás o něco žádal, se choval tak namyšleně, že bych mu nedal ani pětník.

Pamatujte na to, že investice do startupů nebo firem je většinou investicí do lidí, do jejich schopnosti růst. Řěkněte mi co máte za sebou i to negativní a hlavně co jste se z toho naučili.

 

6) Nebojte se říct všechno

Potkávám se s tím, že hodně vizionářů má obavy odpovědět konkrétně na otázky, které dostanou. Skrývá se za tím strach, že investor bude chtít jejich nápad okopírovat a udělat si ho sám bez nich.

To je BLBOST. Investoři většinou chtějí investovat své peníze. Opravdu nechtějí pracovat! Navíc, pokud má vaše idea opravdu hodnotu, bude sofistikovaná, ne lehce okopírovatelná.

 

7) Jak máte pokryté klíčové oblasti?

Není to jen o nápadu a penězích, to, jestli váš projekt uspěje má mnoho klíčových faktorů. Potkávám se často s tím, že nápady potřebují, daleko víc než peníze, právě klíčové pilíře.

Proto jsem vytvořili Frontmana, kromě zaběhnutých firem i pro ty nejlepší nápady, které frontman zrychluje.

 

O čem mluvím? Dozvíte se v příštím článku, za pár dní.

Dejte mi vědět:

📌 Využíváte při prezentacích vizuální či haptické pomůcky?

📌 Prezentujete své slabé stránky?

📌 Co si představujete pod pojmem „klíčové oblasti“?

Napsal : Martin Luňák,

čárky, tečky a háčky upravila Aneta Luňáková

Přejít nahoru